top of page
סיפורו של בית הספר

הגב' יעל לוין ז"ל מייסדת בית הספר

opening-day-2024.jpg

צוות בית הספר בפתיחת שנה"ל תשפ"ה

כארגון יוצר,

על יסודי גבעת גונן מבקש להתפתח ללא לאות מתוך הפניית קשב רב למשוב העולה מתוך פעולתו במרחבים השונים.

בתנועת התפתחות זו שלובים כלל הבאים בשעריו זמן שהם זוכים לחוות עצמם כיוצרים בעולמם.

אנשים בעלי קריאה ייחודית למתרחש סביבם, זכות, חובה ויכולת להשפיע על תנועת הארגון וזהותו במשותף.

על יסודי גבעת גונן הנו בית ספר עירוני ממלכתי שש שנתי, בו לומדים כ-350 תלמידים ב-19 כיתות תקניות מכיתה ז ועד כיתה יב. בית הספר הוקם בשנות ה-60 המאוחרות כבית ספר יסודי בהובלת יעל לוין ז"ל. בשנות ה-80 הוקם בית הספר העל יסודי כבית ספר צומח ברוח ערכי תנועת העבודה. בשיאו היה לאחד התיכונים המבוקשים בעיר, ופעל במודל יחודי של אינטגרציה הפוכה במטרה לטפח בוגרים בעלי אוריאנטציה חברתית ערכית וסביבתית מבוססת.

עם השנים והשינוי הדמוגרפי שחל בבירה, בית הספר התאים עצמו באופן טבעי לאוכלוסייה שהזינה אותו. לצד השינויים שחלו בו לאורך שנות פעילותו ערכיו המרכזיים נותרו חקוקים בו ומתוכם נבעה היצירה החינוכית באופן קשוב ומתפתח לצורכי האוכלוסייה, השכונה והעיר.

בשנים האחרונות נודע שמו של בית הספר כבית ספר שכונתי משפחתי המספק מענה מעולה לאוכלוסיות מגוונות. מסגרת המספקת מעטפת מלווה לכל תלמיד ותלמידה ומוציאה למעלה מ-90% מבוגריה עם זכאות לתעודת בגרות בסיום שש שנות לימודיהם בה.

היום בית הספר נמצא בשיאו של תהליך התחדשות פדגוגי ארגוני, רעיוני ותפיסתי. את יכולותינו בתחום ההכלה והליווי המקצועי והעוטף הוכחנו מעל לכל ספק. והיום אין אנו מסתפקים עוד בתואר "אלופי העולם בהכלה" בגינו זכינו בהוקרה עירונית רק לאחרונה בטקס האוסקר הירושלמי.

חזון בית הספר המתחדש והתוכניות החדשות הנשזרות בו מוכיחות כי גבעת גונן יוצא בתנועת שינוי והתפתחות המובילה אותו שוב לתפוס את מקומו הראוי.

תפיסה פדגוגית

גבעת גונן הוא בית ספר בעל שורשים עמוקים בחינוך הירושלמי, המתהדר במסורת ארגונית של פיתוח פדגוגי ומערכתי סביב שלושה צירים מרכזיים מיום היווסדו:

א. התבוננות חוקרת - לטיפוח לומדים סקרנים ומודעים לסביבה ולעצמם. יצירת היכרות עשירה עם עולם מדעי החיים והסביבה מתוך למידה פעילה המעודדת בהם סקרנות ונכונות לגלות וללמוד את סביבתם ואת עצמם מחדש.

ב. אקטיביזם ערכי - לטיפוח לומדים בעלי מודעות עשירה להקשר החברתי ערכי. לעודד אותם להתבונן באופן ביקורתי על הנעשה בסביבתם ולגלות נכונות ומסוגלות לפעול בעולם באופן עצמאי ובוטח.

ג. יצירה - העשרה וטיפוח של מרחבי היצירה בבית הספר תוך פתיחת אפשרויות בחירה בין ערוצים מגוונים להכרות הלומדים עם יכולותיהם. להביאם לידי ביטוי ולעודד אותם לחקור ולבטא את תובנותיהם מהמפגש עם סביבתם החברתית וחוויות הגיל.

 

בבואנו לרענן שורשים אלו אנו מבקשים להעניק חיים מחודשים לארגון עצמו, ולבאים בשעריו את ההזדמנות להוביל בו מהלך של התחדשות שיתופית, במסגרתה לכל לומד ניתנת האפשרות להשפיע על יצירת הארגון מחדש- ברמה פיזית, פדגוגית ארגונית וחברתית.

המשפט "כי לכל לומד, תלמיד או מורה מגיע לראות בעצמו יוצר" רומז על כוונתנו להעצים את הלומדים לפתח מערכות יחסים של למידה ויצירה שיתופית בבית הספר. תפיסה זו היא שעמדה בבסיס הפקתו של "האקתון מעצבים מרחבים" ובעיצוב מרחבי בית הספר בידי תלמידינו עצמם.

מטרתנו כמי שמובילים את בית הספר היא להביא למצוינות אישית של תלמיד ומורה בפיתוח נכונותם ויכולתם להתבונן על מלאכת ההוראה והלמידה עצמה כיצירה במטרה לפתח אותה למומחיות אישית.

לצורך כך אנו מפתחים מודל פדגוגי ייחודי, הכולל הכשרת צוות רחבת היקף בכוחות פנימיים. ובצדה פיתוח כלים פדגוגיים הנשענים על מטפורת היצירה ועל ניתוח תהליכי יצירה. מטרתנו היא להביא למצוינות פדגוגית תוך העמקת העיסוק והפעולה בשלושת הצירים המסורתיים המאפיינים אותו מראשית דרכו. כלים ייחודיים אלו, אותם אנו מפתחים, מבקשים לחזק יכולות קוגניטיביות ומיומנויות חיוניות להתפתחות תלמידינו ולהתאמתם למציאות החיים המשתנה ללא הרף.​

 

תאוריית השינוי של בית הספר מקדמת פיתוח ארגוני מתמיד, ומובילה ל -

  • הרחבת אפשרויות הבחירה ללומדים,

  • פיתוח וריענון סדירויות ארגוניות,

  • פיתוח כלי הערכה חלופיים ייחודיים,

  • הרחבת ממשקי הארגון עם הקהילה העוטפת,

  • קידום וטיפוח קהילת הורים מעורבת ועוד ועוד.

זאת תוך שאנו מחזיקים במודל התפתחות "הילד השלם" ומבקשים לספק עבור תלמידינו מענה הוליסטי לצרכיהם תוך ניצול מיטבי של משאב המרחב השלם, תכניות הגפן, הטיפול הפרא רפואי והשעה הפרטנית הניתנות לתלמידינו במסגרת "מרכז השפה האימונית" אותו פתחנו לאחרונה.

ארגון יוצר הנו ביטוי יצירתי ורב תעוזה של הפוטנציאל הגלום בתכנית "המרחב השלם" - תכנית הדגל של החינוך בירושלים שפותחת מרחבי גמישות ויצירה בידי מובילי בתי הספר על מנת להפוך את מסגרות החינוך בה למרחבים שוקקי חיים. כפי שניתן להתרשם "ממסלולי הבחירה בחטיבת הביניים" וממיזם "שכונה ירוקה".

במסגרת התחדשות זו למידה המשלבת בינה מלאכותית, כתיבת קוד ואקולוגיה הוכנסה אל תכנית הלימודים בחטיבת הביניים במסגרת מגמת "אגרו אקולוגיה" ותכנית "גשרים 8200" אותם יסדנו.

פיתוחים אלו יוצרים בהדרגה חיבור אינטגרטיבי בין בית הספר היסודי "גבעת גונן יער" לחטיבת הביניים ולמגמות הבגרות החוקרת בתחומי מדעי הסביבה והביולוגיה הפועלות בתיכון ומשלימות חווית למידה המשלבת שפת קוד עם חקלאות חכמה ולמידה סביבתית ענפה ומעמיקה.

תיכון בית הספר מספק מענה הוליסטי ומעטפת מותאמת לתלמידנו, המקדמת אותם למצוינות אישית בהשגיהם, בבחירותיהם הערכיות, המקצועיות והאישיות.

במשך שנות הלימוד בחטיבה העליונה מגיעה יצירת התלמידים לשיאה במגמות ה"בגרות היוצרת" ו "במגמות הבגרות החוקרת".

 

התכנית החברתית בתיכון מבקשת לצייד את תלמידינו בכלים לשבירת תקרת הזכוכית האישית שלהם מתוך מפגש מעמיק עם עולם היזמות העסקית (בכיתה י'), צה"ל והמכינות הקדם צבאיות (בכיתה יא') ועולם האקדמיה וההשכלה הגבוהה (בכיתה יב').

במסגרת הכשרת הצוות החדשה נוסדה סדירות חשובה עבור מורי בית הספר "המעבדה לפיתוח פדגוגי" המכנסת את צוות המורים כולו, מדי שבוע, לשעתיים מלאות של פיתוח ארגוני, פדגוגי ובין אישי בקבוצות קטנות המאפשרות למידת עמיתים עשירה והמשך פיתוח תכניות יחודיות ופורצות דרך המסייעות להפוך את חווית הלמידה בבית הספר ל"קרנבל" פתוח של התנסות ויצירה עבור המורה והתלמיד כאחד.

 

כארגון יוצר בית הספר העל יסודי גבעת גונן מבקש להתפתח ללא לאות מתוך הפניית קשב רב למשוב העולה מתוך פעולתו במרחבים השונים. בתנועת התפתחות זו שלובים כלל הבאים בשעריו זמן שהם זוכים לחוות עצמם כיוצרים בעולמם. אנשים בעלי קריאה יחודית למתרחש סביבם, זכות, חובה ויכולת להשפיע על תנועת הארגון וזהותו במשותף.

יצירה

העשרה וטיפוח של מרחבי היצירה בבית הספר תוך פתיחת אפשרויות בחירה בין ערוצים מגוונים להכרות הלומדים עם יכולותיהם, להביאם לידי ביטוי ולעודד אותם לחקור ולבטא את תובנותיהם מהמפגש עם סביבתם החברתית וחוויות הגיל.

אקטיביזם חברתי וערכי

לטיפוח לומדים בעלי מודעות עשירה להקשר החברתי ערכי. לעודד אותם להתבונן באופן ביקורתי על הנעשה בסביבתם ולגלות נכונות ומסוגלות לפעול בעולם באופן עצמאי ובוטח.

התבוננות חוקרת

לטיפוח לומדים  סקרנים ומודעים לסביבה ולעצמם. יצירת היכרות עשירה עם עולם מדעי החיים והסביבה מתוך למידה פעילה המעודדת בהם סקרנות ונכונות לגלות וללמוד את סביבתם מחדש.

bottom of page