
מודל אירגון יוצר
מודל "ארגון יוצר" הוא תפיסה חינוכית וארגונית המשלבת עקרונות מערכתיים, דיאלוגיים, וחדשניים ליצירת בית ספר המגיב לשינויים, מתפתח כל העת, ומאפשר צמיחה עבור כל חברי הקהילה שלו: תלמידים, מורים, צוות תומך והקהילה הסובבת.

המודל מתמקד בהטמעת שפה מערכתית דינמית שבה כל פרט ופרט, מתלמיד ועד מנהל, תורם ונתרם.
מודל "ארגון יוצר" (Creative Organization) הוא תפיסה חינוכית וארגונית המשלבת עקרונות מערכתיים, דיאלוגיים, וחדשניים ליצירת בית ספר המגיב לשינויים, מתפתח כל העת, ומאפשר צמיחה עבור כל חברי הקהילה שלו: תלמידים, מורים, צוות תומך והקהילה הסובבת.
המודל מבוסס על אינטגרציה של עקרונות תיאורטיים כמו אוטופואזיס (Maturana & Varela), למידה ארגונית (Senge), וגישה מערכתית אקולוגית (Bateson).
עקרונות יסוד של המודל
-
אוטופואזיס ושינוי מתמיד:
בית הספר פועל כ"ארגון חי" שמייצר את עצמו מחדש באופן מתמיד מתוך דיאלוג ויצירה. מערכת בית הספר מתפקדת כמערכת פתוחה עם גבולות גמישים, המאפשרת אינטראקציה דינמית בין כל מרכיביה.
בהשראת גישות כמו זו של מאטורנה ווורלה, הארגון מוגדר כמערכת מתפתחת שאינה שואפת לסטטיות, אלא מתעצבת תוך כדי שינוי ותגובה למציאות משתנה. -
למידה מבוססת יצירה ומשחק:
במודל זה, תהליך הלמידה נתפס כמרחב משחקי ויצירתי שבו תלמידים ומורים חוקרים יחד, יוצרים ומשתפים פעולה. עקרון המשחק (play) מחדיר מימד של חקר, סקרנות וגמישות לתוך התהליכים הלימודיים והארגוניים. -
שילוב בין גישות "מלמטה למעלה" ו"מעל למטה":
תלמידים, מורים, הורים וצוותי תמיכה לוקחים חלק פעיל בקבלת ההחלטות. תהליך זה מבטיח לא רק מחויבות אלא גם תחושת בעלות (ownership) מצד כל השותפים. -
פיתוח מקצועי כקהילות לומדות:
צוות ההוראה פועל במעגלי שיח ולמידה, בדומה למושג Communities of Practice של וונגר. הכשרה זו מעמיקה את התקשורת ומטפחת תרבות ארגונית של שיתוף, רפלקציה וחדשנות. -
שפה ארגונית אימונית:
השפה הארגונית מבוססת על חיזוק אישי ותהליכי הכוונה (coaching), אשר מעצימים את המורים והתלמידים כאחד. זאת, תוך חיזוק תהליכים אינדיבידואליים וקבוצתיים לפתרון בעיות והתמודדות עם אתגרים. -
למידה משמעותית רב-תחומית:
פרויקטים בין-תחומיים, כמו "שכונה ירוקה" ו"מסלולי בחירה," מספקים חוויות לימודיות אמיתיות ותורמים להתפתחות המיומנויות החברתיות, הרגשיות, והמקצועיות של התלמידים. -
שותפויות עם הקהילה:
הארגון מקיים אינטראקציות מתמשכות עם הקהילה הסובבת, ארגוני חברה אזרחית וגופים עירוניים. שיתופי פעולה אלו מבטיחים שילוב של ערכים סביבתיים, חברתיים וכלכליים.
יישום המודל בבית הספר גבעת גונן
-
פרויקטים מובילים:
שכונה ירוקה: פרויקט המחבר בין קיימות סביבתית לקיימות חברתית, תוך עידוד יזמות, פיתוח כלים פיננסיים, והשתתפות פעילה של התלמידים.
האקתונים חינוכיים: אירועים בהם התלמידים והצוות מעצבים יחד את מרחבי הלמידה והמבנים הארגוניים, תוך שימוש בעקרונות דמוקרטיים ובחשיבה מערכתית. -
מעבדות ותכניות פיתוח מקצועי:
צוותי הוראה משתתפים במעבדות חדשנות חינוכית, המשלבות רפלקציה על הפרקטיקות הקיימות ויצירת שיטות לימוד חדשות. -
שילוב טכנולוגיה ואקטיביזם:
פיתוח אפליקציות כמו 'זוז גונן' למדידת טביעת הרגל הפחמנית, לצד תוכניות אגרואקולוגיות והתנדבות חברתית. -
תמיכה רגשית ומערכתית:
מרכז השפה האימונית - המשלב מטפלים בהבעה ויצירה, יועצים ומורים להוראה מתקנת ליווי אישי ותמיכה ארגונית.
"ארגון יוצר" כמנגנון התפתחות
המודל מתמקד בהטמעת שפה מערכתית דינמית שבה כל פרט ופרט, מתלמיד ועד מנהל, תורם ונתרם. מתוך כך, הוא משמש לא רק כמסגרת ללמידה, אלא גם כמודל לדיאלוג חברתי ואקולוגי רחב.